Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Aktuálně:

Přidejte se k nám! Hledáme vedoucí/ho PR a eventů.

Přehled aktivit v rámci projektu Alternativní vzdělávání pro učitele Ukrajiny

AMO AMO / Ed. 12. 8. 2018

Mezi lety 2012 a 2013 AMO v rámci Programu transformační spolupráce uskutečnila projekt zaměřený na alternativní vzdělávání učitelů na Ukrajině. Níže jsou shrnuty nejdůležitější aktivity. Publikace naleznete v sekci ke stažení.

Na jaře 2012 jsme zorganizovali studijní cestu skupiny ukrajinských učitelů, pro které byl ve spolupráci s Kabinetem multikulturní výchovy Katedry sociální pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně připraven vzdělávací program. Na zkušenosti ze studijní cesty navázala série 6 seminářů, realizovaných převážně v odlehlejších městech stepního Krymu – Feodosie, Schelkino, Sovetskoe, Krasnogvardejskoe (Mykolaevka), Evpatorie, Simferopol. Semináře, které byly věnovány využití dramatické výchovy a osobního prožitku v multikulturním vzdělávání, realizovaly dvě skupiny pedagogů pod vedením doc. Lenky Gulové. Celkem se jich zúčastnilo více než 150 učitelů a ohlasy se objevily i v místním tisku. Materiály z těchto seminářů byly shrnuty do praktické příručky. Čeští experti se zúčastnili i kulatého stolu s představiteli krymských neziskových organizací, zabývajících se multikulturním vzděláváním.

AMO již druhým rokem úspěšně spolupracuje s Ministerstvem školství Autonomní republiky Krym. V roce 2012 se však podařilo rozšířit okruh partnerů o Centrum pro integraci a rozvoj a Asociací krymsko-tatarských pracovníků ve vzdělávání Maarifči, která významně pomohla při organizaci intenzivního dvoudenního semináře, na kterém vystoupili čeští metodici Marcel Mahdal a Josef Marc v Bělohorsku. Třicet učitelů humanitních disciplin z krymsko-tatarských škol mělo možnost seznámit se s metodami kritického myšlení a nových trendů ve výuce historie.

V prosinci 2012 pak byla realizována studijní cesta ukrajinských ředitelů a metodiků angažujících se v neziskových organizacích do ČR. Program věnovaný problematice managementu v českém školství se setkal s velkým ohlasem, především zaujala koncepce specializovaného vzdělávání ředitelů škol na českých vysokých školách. Jedním z cílů cesty bylo udržet kontakt a zájem o problematiku v oblastech, na které se projekt zaměřoval v předchozích letech. Na základě této cesty každý účastník vypracoval materiál, který publikoval a rozšiřoval ve svém okolí.

Aktivity AMO na východní Ukrajině byly oceněny zlatou medailí od Ukrajinského ministerstva školství za mezinárodní spolupráci.

Ve spolupráci s přednášejícími z Katedry sociální pedagogiky a Kabinetu multikulturní výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy university a Ministerstvem školství, vědy, mládeže a sportu Autonomní republiky Krym jsme v termínu 1.-10.10.2013 zrealizovali šest seminářů pro krymské učitele humanitních předmětů z městských i venkovských škol. Uskutečnily se ve městech Kerč, Feodosija, Sudak, Jevpatorija, Simferopol a Lobanovo (Džankojský rajon). Cílem seminářů bylo seznámit učitele s přístupem k multikulturnímu vzdělávání v České republice a motivovat je k širšímu využití metod dramatické výchovy v multikulturním vzdělávání, které se ukazují jako efektivní způsob výuky vedoucí k prohloubení tolerance a prevenci stereotypního chování a xenofobie. Přednášející se rovněž setkali s představiteli pedagogických fakult vysokých škol v Jaltě a Simferopolu, kde byla domluvena konkrétní spolupráce v oblasti výzkumu a blokové výuky studentů.

V sobotu 1. června 2013 byl ve spolupráci s Asociací krymsko-tatarských pracovníků ve vzdělávání „Maarifči“ realizován v etnografickém muzeu v Simferopolu na Krymu seminář na téma orální historie pro krymsko-tatarské učitele. Na semináři vystoupili Lukáš Lebduška a Václav Adámek, kteří metodu orální historie již několik let implementují na Klasickém gymnáziu v Modřanech v rámci projektu „Od totality k demokracii“  a zároveň působili i ve vzdělávacím oddělení Ústavu pro studium totalitních režimů (projektu Velké a malé příběhy moderních dějin). V průběhu celodenního semináře se účastníci, především z Bělohorského, Džankojského a Simferopolského rajonu, seznámili s teoretickými východisky orální historie a metodikou a možnostmi jejího využití. Na závěr semináře se rozpoutala aktivní diskuse, kdy se účastníci zajímali především o to, zda pamětníci mají zájem se ke kontroverzním tématům vyjadřovat, jak je zajištěno, že těchto materiálů nebude zneužito, jaké jsou reakce rodičů a rovněž se diskutovala otázka materiálního vybavení nezbytného pro samotnou realizaci a zpracování interview s pamětníky.

V termínu 23.-28.6.2013 byla realizována studijní cesta pro krymské pedagogy a metodiky v čele s ministryní školství Autonomní republiky Krym Natalií Gončarovou. Cesta byla zaměřena na představení reformy českého školství a prezentaci přístupů k výuce multikulturní výchovy v ČR. Cílem bylo poskytnout účastníkům představu o českém vzdělávacím systému, kurikulární reformě a systému financování. Vedle prezentací a setkání s odborníky na vzdělávání měli účastníci také možnost navštívit základní školu Staňkova v Brně, soukromé gymnázium v Modřanech a Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity.

LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz
Odebírejte naše novinky: