Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Aktuálně:

Přidejte se k nám! Do týmu čínských projektů hledáme komunikačního manažera/manažerku.

Digitální politická reklama v České republice

Pavel Havlíček Pavel Havlíček / Ed. 25. 2. 2020

Zatímco debata o transparentnosti v oblasti digitální politické reklamy je na úrovni EU zásadním tématem, v českém prostředí tato diskuze do velké míry chybí. A to i přesto, že digitální politická reklama na Facebooku, Google, Twitteru nebo na Seznam.cz nabývá v posledních letech na významu a slouží více a více k šíření narativů ze strany digitálního marketingu politických stran a hnutí. Jakkoli Česká republika učinila v posledních letech několik významných kroků ke zvýšení transparentnosti politických kampaní a financování politických stran, digitální politická reklama zůstává slepým místem české regulace.

V této souvislosti je tedy o to důležitější sledovat, analyzovat a monitorovat provádění regulačního rámce dohodnutého na úrovni EU mezi Evropskou komisí a sociálními platformami zvaného „Code of Practice against Disinformation“ (CoP). V případě české volební kampaně do Evropského parlamentu v roce 2019 znamenal CoP důležitý první krok ve směru k posílení transparentnosti digitální politické reklamy, zejména díky zavedení tzv. registrů online reklam (ad libraries). Kromě toho CoP pomohl uživatelům (a potenciálním voličům) snáze rozpoznat politickou reklamu online, získat více informací o tzv. mikrotargetingu či umožnil poskytnout více informací o digitální politické reklamě výzkumníkům. Přesto to všechno vykazuje tato regulace některé systémové i dílčí problémy jednotlivých platforem, na které se tato práce v českém kontextu snaží upozornit.

Hlavním cílem této případové studie je tedy poskytnout zpětnou vazbu k implementaci CoP v České republice a její předvolební kampani do Evropského parlamentu v roce 2019 a poukázat na některá specifika digitální politické reklamy v ČR. Nakonec tento výzkum také nabízí příklady konkrétních řešení a doporučení pro české a evropské zákonodárce za účelem dalšího zefektivnění regulace digitálního politického marketingu, a to jak na úrovni českého rozhodovacího procesu, tak v EU.

Výzkum proběhl v rámci projektu „Virtual Insanity: The need for trasnparency in digital political advertising“. Projekt je podpořen iniciativou Civitates a realizuje ho European Partnership for Democracy ve spolupráci s AMO, Netherlands Helsinki Committee a European Association for Local Democracy.

 

 

POLICY PAPER Ke stažení

Digitální politická reklama v České republice
Pavel Havlíček Stáhnout
Tagy
Tagy
digitální agenda 95
etika 50
factchecking 87
Česká republika 2792
LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz
Odebírejte naše novinky: