AMO se zúčastnilo Fóra 2000 s debatou na téma Virtual Insanity? How to Guarantee Transparency in Digital Political Advertising
Dne 14. října 2019 proběhla v rámci mezinárodní konference Forum 2000 debata Virtual Insanity? How to Guarantee Transparency in Digital Political Advertising organizovaná ve spolupráci mezi AMO a European Partnership for Democracy. V debatě přijali účast poslanec Jan Lipavský za Pirátskou stranu, analytička Globsec Miroslava Sawiris a ředitel centra nových médií v Internews Ukraine Vitalij Moroz.
Otázky týkající se digitální politické reklamy, online transparence a dezinformací stály v popředí této diskuze. Nicméně její účastníci měli možnost seznámit se se stavem online dezinformací, politického marketingu a řešení výzev s nimi spojených nejen v České republice, ale také na Slovensku a Ukrajině. Jan Lipavský se ve svém vystoupení zaměřil na otázky připravenosti české společnosti čelit dezinformacím a cizímu vměšování v demokratické procesy v České republice. Miroslava Sawiris přiblížila publiku situaci na Slovensku a krátce prezentovala výsledky výzkumu think tanku Globsec týkajícího se prezidentských voleb na Slovensku. Vitalij Moroz mluvit o zkušenosti s prací se sociálními platformami a jejich chování na Ukrajině.
Mezi zajímavé body patřil poznatek Miroslavy Sawiris, že žádný ze tří diskutovaných států se nedokáže s komplexním fenoménem online dezinformací a politické manipulace vypořádat sám, a je proto nutné usilovat o širší spolupráci. V případě Česka a Slovenska na úrovni EU. Jan Lipavský přispěl do diskuze podnětem, že je třeba efektivněji využívat existujících právních a legislativních nástrojů, které již ČR má dnes k dispozici, včetně zákona a zákazu šíření nenávisti ad. Vitalij Moroz se ve svém vystoupení zaměřit na konstruktivní spolupráci se sociálními platformami za účelem dosažení všemi stranami požadované změny v režimu společné regulace. Upozornil přitom na složitost vnitřního fungování platforem a šířku celého problému, když Facebook jen v tomto roce na Ukrajině smazal 1 000 000 účtů šířích dezinformace a další stovky facebookových skupin, jejichž propagátoři utratili na reklamě více než 1.6 milionu USD.
Další postřehy a feedback z konference Forum 2000 si můžete přečíst na stránkách našich partnerů European Partnership for Democracy.