Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Aktuálně:

Přidejte se k nám! Do týmu čínských projektů hledáme 2 analytiky / analytičky.

Číňané si rádi hrají

Alice Rezková / Ed. 14. 2. 2016

Mladá generace Číňanů zbožňuje sociální sítě, diskusní fóra a webové nástěnky, na kterých vydrží mnoho hodin denně. Podle průzkumů čínské agentury iResearch 36 % z přibližně 420 miliónů uživatelů internetu stráví na sociálních sítích 1 - 3 hodiny denně, 45 % věnuje této činnosti 3 - 8 hodin denně. Více jak 60 % se zaloguje nejméně na třech stránkách třikrát za týden. Co Číňané na těchto stránkách celou tu dobu dělají?

Hrají hry na sociálních sítích. Ty nejsou v první řadě používány pro komunikaci, ale pro levnou a snadno dostupnou zábavu. Není divu, že například Farmville, který dnes hraje přibližně 25 miliónů uživatelů po celém světě, vznikl v Číně (hra, ve které se staráte o virtuální slepice a pašíky na farmě, kradete obilí svým sousedům nebo spolu s vašimi přáteli zakládáte malé virtuální kibucy). Mezi největší favority se letos zařadily parkovací bitvy, v rámci kterých vyděláváte virtuální peníze za parkování na místech vašich přátel nebo udělujete pokuty za špatné parkování na vašem plácku. Když získáte hodně peněz, můžete si koupit lepší auto. Milióny lidí se v Číně několikrát denně přihlásí, aby si „přeparkovali“. A proč? Protože je baví si hrát.

Číňané na internetu nejen rádi hrají, ale i nakupují. V Evropě a USA si děti od 13 do 15 let oblíbily různé hry s virtuálními domácími mazlíčky. V Číně je však podobný trend charakteristický pro uživatele od 20 do 27 let, kteří neváhají za několik RMB nakupovat (cca 3 – 15 Kč) virtuální dobroty pro svého pejska nebo oblečky pro svého avatara.

Čínští fanoušci sociálních sítí také tolerují uživatelsky nepřátelské prostředí a všudypřítomnou reklamu, která se na ně valí z většiny webových stránek. Když se přijdete podívat na některou z čínských sociálních sítí, každou minutu vykoukne pop up, neustále na vás bude na stránce cosi blikat a od svého prvního přihlášení budete mít ve schránce neúnosné množství spamu. Taky vám začnou chodit emaily od lidí, o kterých jste v životě neslyšeli, a kteří se s vámi budou chtít seznámit, diskutovat, soutěžit nebo hrát online. Číňané na internetu hledají nové přátele a neváhají je oslovovat. Každý den přijímají do svého okruhu známých několik nových lidí, které znají jen virtuálně. Oproti tomu Facebook dnes spíše kopíruje skutečný život svých uživatelů. Velká většina jeho příznivců komunikuje v rámci své sítě s reálnými kamarády a známými. V Číně může výrazná aktivita na sociálních sítích souviset i s fenoménem generace jedináčků, kteří si takto budují svou širší rodinu virtuálních přátel. Mladí Číňané mohou působit velmi tiše, ale na sociálních sítích si vytvářejí svou někdy zcela odlišnou identitu, která není zatížená pravidly současné čínské společnosti.

Jak už jistě mnozí z vás během cestování zjistili, v Číně se na Facebook nepřihlásíte. Velmi snadno však na internetu najdete nějaký chytrý způsob, jak jeho blokaci obejít. Facebook je tak na čínském trhu pouze malou sítí, kterou používá přibližně 300 tisíc Číňanů, což lze srovnat s počtem obyvatel malé čínské vesničky. Lídrem mezi komunitními weby se stal renren.com, který začínal jako téměř přesná kopie Facebooku pod jménem xiaonei.com (v překladu „na studentské koleji“). Stejný modrý design, podobné logo a strategie s důrazem na komunity vysokoškolských studentů zpočátku dokonce vzbuzovaly dojem, že se jedná o oficiální propojení s Facebookem. V roce 2009 se Xiaonei změnil na renren.com (v překladu všichni, každý) a dnes se může pochlubit 150 milióny uživatelů. Loni na podzim se Renren spojil se sítí kaixin001.com (v překladu radostný), kterou si oblíbila zejména střední třída. Dlouhé chvíle v kanceláři tráví hraním her právě na této síti. V krajských městech a na venkově je populární 51.com. Největším gigantem je však Qzone s téměř 350 milióny uživatelů, který nabízí po celé Číně známý QQ chat, hry, publikování fotek a psaní blogů. V současné době však trochu ztrácí dech. Jeho příběh by vydal na další samostatný blog.

Číňané jsou velmi hraví a na internetu najdou mnoho čínských stránek, kde se v tomto směru mohou realizovat. Pro samotný Facebook představuje Čína velkou výzvu. Na konci loňského roku se opět rozhořely spekulace o možném vstupu, které vyvolala cesta jeho zakladatele do Číny. Uspět na tomto velmi konkurenčním trhu však nebude vůbec jednoduché. Navíc bude nutné přijmout „harmonizační“ kroky čínské vlády, jak se oficiálně nazývá cenzura. Pokud však chce zakladatel Facebooku naplnit svou vizi a propojit celý svět, nelze z toho vynechat miliardu Číňanů.

Původní vydání: Číňané si rádi hrají

Přejít
Tagy
Tagy
Asie 603
Čína 1011
LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz
Odebírejte naše novinky: