Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Přehled aktivit v rámci projektu Občanské vzdělávání pro běloruské školy

AMO AMO / Ed. 12. 8. 2018
Přehled aktivit v rámci projektu Občanské vzdělávání pro běloruské školy

Mezi lety 2013 a 2015 AMO v rámci Programu transformační spolupráce uskutečnila projekt zaměřený na občanské vzdělávání v Bělorusku. Níže jsou shrnuty nejdůležitější aktivity. Publikace naleznete v sekci ke stažení.

Semináře českých expertů v Bělorusku

Ve dnech 22. – 23. dubna 2015 se v běloruské Akademii postgraduálního vzdělávání v Minsku uskutečnil workshop pro metodisty a učitele zaměřený na mediální výchovu. Workshop vedli Čeněk Pýcha z Ústavu pro studium totalitních režimů a David Klimeš z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Workshop byl určen učitelům historie a občanské výchovy, jenž jsou zároveň členy národní pracovní skupiny dvou zmíněných předmětů. První část se tematicky zaobírala používáním fotografií a dalších médií ve výuce dějepisu a tím zprostředkování historického vědomí (prameny, karikatury, plakáty, filmy, počítačové hry). Účastníkům byly také představeny moderní výukové metody a média na českých školách s důrazem na předmět občanské výchovy. Byla podtržena důležitost mediální gramotnosti coby prostředku rozvíjení kritického myšlení, ale i maximálního využití médií (schopnost vyhledávat informace, obsahy, porozumění různých významů, analýza sdělení atd. Praktická část workshopu byla zaměřena na příklady, které mohou učitelé dějepisu, občanské nauky i jiných předmětů využít. Byla diskutována schopnost poznávat různé žurnalistické žánry, ale i schopnost mediální text vytvořit. Otevřeny byly také otázky etiky médií, regulace, osobních práv vůči médiím, vývoje médií na internetu a sociálních sítích a reklamy a marketingu.

Ve dnech 19. – 20. března 2015 byly ve spolupráci s Minským městským institutem rozvoje vzdělávání realizovány semináře českých expertů zaměřené na inkluzivní vzdělávání. Jejich cílem bylo seznámit běloruské učitele a metodisty se zkušenostmi se zaváděním inkluzivního vzdělávání v České republice a konkrétními příklady z praxe. Semináře vedli ředitel Základní školy Praha 2, Vratislavova 13, Jiří Trunda, který je spoluautorem Školního vzdělávacího programu Svobodná škola, a Vladimír Foist, ředitel Základní školy v Poběžovicích na Domažlicku.

Ve dnech 9. – 12. prosince 2014 byly v Bělorusku realizovány tři semináře pro běloruské učitele, pedagogické pracovníky a metodiky pod vedením Jitky Jarníkové z Národního ústavu pro vzdělávání a Pavla Martinovského ze ZŠ Vratislavova Praha a Asociace učitelů dějepisu ČR. Semináře se odehrály v běloruských oblastních centrech na Institutech zvyšování kvalifikace v Minsku, Mohylevu a Homelu s tím, že většina účastníků přijela z regionálních škol. Během seminářů jim byla představena kurikulární reforma v České republice včetně situace, která jí předcházela. Dále byly řešeny otázky postavení klíčových kompetencí nejen v kurikulární reformě, ale také v rámcových vzdělávacích programech. Druhé části seminářů byly věnovány konkrétním příkladům projektové výuky, mezipředmětovému propojení a tomu, jak tímto způsobem žáci získávají jednotlivé kompetence.

Ve dnech 18. – 19. prosince 2014 se v litevském Vilniusu uskutečnil workshop pro aktivní běloruské učitele a metodisty na téma netradičních zdrojů a metod ve výuce historie. Svým obsahem navázal na předchozí listopadové setkání v Minsku. Mezi účastníky byli již vyškolení učitelé občanské výchovy a dějepisu, kteří rozpracovávali možnosti využití vzpomínek a orální historie ve výuce. Dále se workshop věnoval práci s filmy ve výuce a uskutečnila se tzv. „memory walk“ po Vilniusu, během které se běloruští hosté prošli po historických místech města a bylo jim demonstrováno, jak by podobná procházka měla vypadat s žáky. Workshop byl opět veden Čeňkem Pýchou z Ústavu pro studium totalitních režimů a Terezií Vávrovou z Antikomplexu.

Ve dnech 17. – 18. listopadu 2014 se v běloruské Akademii postgraduálního vzdělávání (APO) uskutečnil workshop pro aktivní běloruské učitele a metodisty na téma netradičních zdrojů a metod ve výuce historie. Mezi účastníky byli zejména učitelé občanské výchovy a dějepisu. Hlavními tématy se staly využívání rodinné paměti a audiovizuálních materiálů ve výuce a dále práce s veřejným prostorem (pomníky) či využívání projektového vyučování. Workshop byl veden Čeňkem Pýchou z Ústavu pro studium totalitních režimů a Terezií Vávrovou z Antikomplexu.

Ve dnech 16.-20. prosince 2013 byly v Bělorusku realizovány čtyři semináře pro běloruské učitele a metodiky pod vedením Lucie Pištěkové a Ondřeje Matějky z Centra občanského vzdělávání při Masarykově univerzitě v Brně. Tři semináře se uskutečnily v oblastních Institutech zvyšování kvalifikace v Minsku, Vitěbsku a Mohylevu za účasti učitelů z měst a obcí daných oblastí. Dále byl realizován intenzivní seminář pro metodiky ze zbývajících třech běloruských oblastí – Gomelské, Grodenské a Brestské.

Studijní cesty do ČR

Ve dnech 1. až 6. listopadu 2014 byla zorganizována studijní cesta pro pedagogy a metodisty z různých částí Běloruska do České republiky. Během cesty byl běloruským odborníkům představen nejen český školský systém, ale také dostali možnost seznámit se s novými interaktivními vzdělávacími aktivitami. Vzhledem k tomu, že se jednalo o učitele a metodiky dějepisu, část programu se soustředila na praktické vyučování tohoto předmětu v ČR. Bělorusové měli také možnost navštívit ZŠ Vratislavova, která se speciálně věnuje inkluzivnímu vzdělávání. Zvláště tato exkurze byla hodnocena velmi pozitivně. Účastníci byli také seznámeni s projektem „My, občané Běloruska.“

Ve dnech 5.-11. prosince 2013 byla zorganizována studijní cesta pro představitele běloruských Institutů zvyšování kvalifikace a další pracovníky akademického sektoru do České republiky. Cílem cesty bylo seznámit účastníky s transformací a fungováním českého vzdělávacího systému a blíže jim ukázat způsoby výuky moderní historie v ČR, včetně metody ústní historie. Otevřena byla také otázka dalšího vzdělávání pedagogů a tzv. klíčových kompetencí pedagogů. Na programu byla také exkurze v Ústavu pro studium totalitních režimů.

Ve dnech 18.-24. listopadu 2013 byla zorganizována studijní cesta pro představitele běloruských Institutů zvyšování kvalifikace a další pracovníky akademického sektoru do České republiky. Cílem cesty bylo seznámit účastníky s transformací českého vzdělávacího systému a představit jim širokou paletu metod a postupů, která je v ČR využívána při občanském vzdělávání. Otevřena byla i otázka dalšího vzdělávání pedagogů. Na programu byla také exkurze v Základní škole Letců R. A. F. Nymburk, kde byl běloruským odborníkům představen vzdělávací projekt „Já, občan“.

Soutěže pro studenty 

  • Já, občan

V sobotu 6. dubna 2013 byl v minské škole č. 207 realizován seminář, jehož cílem bylo seznámit učitele Minsku a Minské oblasti s pořádáním soutěží v rámci občanského vzdělávání. Na úvod semináře seznámila ředitelka Střední školy č. 207 účastníky s aktivitami školy i jejich projekty v oblasti občanského vzdělávání. Jádro semináře tvořilo vystoupení koordinátora soutěže „My, občané Ukrajiny“ Petro Kendzora, který tento projekt již řadu let organizuje na Ukrajině s nestátní neziskovou organizací Nova Doba. To doplnili čeští pořadatelé soutěže „Já, občan“ Radek Procházka a Martin Matějka ze Sdružení pro výchovu k občanství a demokracii. Čeští zástupci prezentovali cíle projektu a jeho organizaci v České republice. Seminář uzavřel svým vystoupením prorektor minského Institutu zvyšování kvalifikace.

Ve dnech 12.-14. června 2014 se běloruské koordinátorky soutěže „My, občané Běloruska“zúčastnily finále soutěže „Já, občan“ v Nymburce. Během diskusí s českými učiteli měly možnost dozvědět se více o tom, jak připravují své týmy a v čem vidí plusy a minusy soutěže. Zorganizovali jsme také workshop s koordinátory i účastníky projektu, kteří svým běloruským kolegům ochotně předali své know how. Běloruští hosté byli letos svědky bouřlivé diskuse týkající se hodnocení projektů, což je však vedlo k úvahám, jak systém hodnocení propracovat a adaptovat na běloruské podmínky.

V sobotu 9. listopadu 2013 byl v minské škole č. 207 realizován seminář, jehož cílem bylo seznámit učitele Minsku a Minské oblasti se soutěží „My, občané Běloruska“. Běloruští učitelé získali informace od ukrajinských koordinátorů soutěže „My, občané Ukrajiny“ Petro Kendzora a Natalije Golosové z nestátní neziskové organizace Nova Doba.

V pátek 13. prosince 2013 byl v minském oblastním Institutu zvyšování kvalifikace realizován seminář, jehož cílem bylo seznámit učitele Minsku a Minské oblasti se soutěží „My, občané Běloruska“. Běloruští učitelé získali informace od ukrajinských koordinátorů soutěže „My, občané Ukrajiny“ Petro Kendzora a Natalije Golosové.

Dne 15. května 2014 se v Minsku uskutečnil první ročník soutěže zaměřené na zvýšení občanské participace školáků inspirované českým projektem „Já, občan“. Ten je již 10 let úspěšně implementován v České republice a přispívá k rozvoji občanských kompetencí studentů. Do pilotního finále nazvaného Festival sociálních projektů „My, občané Běloruska“ organizovaného Střední školou č. 207 postoupilo 14 družstev z různých regionů Běloruska, které prezentovaly své projekty. Soutěžní projekty se měly dle zadání podílet na řešení problémů v místě bydliště studentů. Vítězem se stala skupina čtyř studentek ze ZŠ v Borisově.

Ve dnech 17.-21. června 2014 se uskutečnila studijní cesta do České republiky pro vítězný tým a organizátory soutěže „My, občané Běloruska“ z Běloruska. Ve dnech 18.-19. června 2014 se skupina zúčastnila finále soutěže „Já, občan“ v Nymburce. Vítězný tým čtyř studentek ze ZŠ v Borisově v Minské oblasti měl možnost v Nymburce představit svůj vítězný projekt zaměřený na zlepšení dostupnosti veřejných toalet ve městě. Z hodnocení žákyň i jejich pedagožky bylo zřejmé, že jim návštěva ČR přinesla mnoho nových zážitků a zkušeností. Součástí jejich programu byla i návštěva Poděbrad a hlavního města Prahy.

  • Co vím o Evropě

Tématem jubilejního 10. ročníku vědomostní soutěže „Co vím o Evropě“ byla významná evropská výročí. Soutěž probíhala nejdříve distančním způsobem a nejlepší družstva poté dostala příležitost utkat se v regionálních semifinálových kolech. Do finále soutěže, které se již tradičně uskutečnilo 6. července 2013 v litevském Vilniusu, postoupily 4 týmy z Novogrudku, Molodečna, Mogilova a Žodina. Vítězné družstvo z Novogrudku se poté za odměnu zúčastnilo poznávací cesty do belgického Bruselu.

Podrobné informace o jednotlivých kolech soutěže >>

Podrobné informace o finále ve Vilniusu >>

Reportáž z poznávací cesty do Bruselu >>

Odkazy v médiích:

Паўфінал X Конкурсу школьных каманд «Што я ведаю пра Еўропу?»

“Беларускае кола” паедзе ў Брусель >>

Прайшоў фінал Х Нацыянальнага конкурсу школьных каманд «Што я ведаю пра Еўропу?»

У конкурсе на веданне гісторыі Еўропы ў Вільні перамагла каманда з Навагрудка

Наваградзкія школьнікі — сапраўдныя эўрапейцы

У конкурсе «Што я ведаю пра Еўропу?» перамаглі навагрудскія школьнікі

В конкурсе «Что я знаю о Европе?» победили школьники из Новогрудкa

«ШТО Я ВЕДАЮ ПРА ЕЎРОПУ?» На конкурсе ў Вільні перамаглі школьнікі з Навагрудка

Фінал Х Нацыянальнага конкурсу школьных каманд “Што я ведаю пра Еўропу?”

Навагрудская каманда другі раз выйграла конкурс “Што я ведаю пра Еўропу?”

Новогрудская команда второй раз выиграла конкурс „Что я знаю о Европе?“

Наваградскія школьнікі перамаглі ў конкурсе «Што я ведаю пра Еўропу?»

У конкурсе «Што я ведаю пра Еўропу?» перамаглі навагрудскія школьнікі

Лучшие знатоки истории и культуры Европы — школьники из Новогрудка

Moksleivių konkurso „Ką aš žinau apie Europą?“ finalas

Liepos 8 D. Vilniuje vyko Baltarusijos mokleivių konkurso “Ką aš žinau apie Europą“ finalas

Tématem 11. ročníku interaktivní soutěže „Co vím o Evropě“ bylo deset zemí, které vstoupily do Evropské unie v roce 2014. Vědomostní soutěž zábavnou formou přibližuje žákům středních škol problematiku EU. Změnou oproti předchozím ročníkům soutěže bylo omezení počtu oblastních kol, která se nově konala pouze distančně (online). Více soutěžních týmů se tak mohlo zúčastnit finále soutěže. To se uskutečnilo 8. listopadu 2014 tradičně v litevském Vilniusu. V porotě zasedla i koordinátorka projektů AMO Zdenka Vágnerová. Z pěti družstev z běloruských regionálních škol (Mohylev, Novogrudek, Zapolle, Bašni) byl vybrán jako nejlepší tým z Novogrudku, který tak v soutěži zvítězil už potřetí.

LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz
Odebírejte naše novinky: