Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Vyhraje Google nad čínským básníkem Tchang Po Chu?

Alice Rezková / Ed. 16. 2. 2016

Díky Googlu si mnozí z nás mohou myslet, že online svět představuje jeden vzájemně propojený prostor s 30 miliardami okamžitě dostupných stránek, které snadno zpřístupní jedno kliknutí myši. Internetový svět však není tak jednoduchý. S příchodem Číny jako internetové mocnosti se trh s hledáním informací zkomplikoval, protože nejnavštěvovanějším vyhledávačem v Číně není Google, ale na západě dosud poměrně neznámý vyhledávač Baidu (v české transkripci Paj-tu).

Společnost Baidu byla založena v Pekingu v roce 2000 a dnes kontroluje přibližně 70% čínských dotazů na vyhledávání. Google se v Číně pohybuje pod 25%. Taková situace ale není pro Google neobvyklá. V zemích, které nepoužívají latinku, ho většinou překonávají lokální vyhledávače. V rámci boje s Baidu letos Google v Číně zpřístupnil stovky tisíc nahrávek ke stažení zdarma. Baidu začínala jako stránka pro stahování ne vždy legálních mp3 a získala díky tomu silnou pozici, protože v Číně se 99% hudby získává ilegálně. Baidu také nabízí různá online fora, která Číňané rádi používají, protože není nutné odhalovat identitu a fungují i s pomalejším připojením. Zástupci společnosti si lépe rozumí s úřady pro cenzuru internetu a snadno navazují spolupráci s velkými čínskými internetovými společnostmi. Baidu představuje pro Číňany prostě čínskou stránku, což ovlivňuje i velmi šikovný marketing značky. Západní firmy většinou nedokážou čínského zákazníka takovým způsobem oslovit, protože neznají tak detailně čínské prostředí.

Samotné jméno společnosti Baidu je slovo z osmset let staré básně z dynastie Song, které znamená „stokrát“. Poslední virální reklamní kampaň Baidu se nese ve velmi silném národním duchu. Pointa vychází z hongkongského filmu jménem Tchang Po Chu Tien Čchiou Siang, kde jako hlavní hrdina vystupuje Tchang Po Chu, známý čínský básník z dynastie Ming. V jedné scéně tohoto filmu je ukázka velmi oblíbené aktivity ze staré Číny, která symbolizuje „veršový souboj“. Jeden ze zúčastěných přednese krátký verš, zatímco druhý musí zachovat strukturu verše a rozšířit jeho smysl. Kdo nejlépe dodržuje verš a vymyslí nejlépe znějící báseň, vyhrává. („veršový souboj“ lze shlédnout na youtube v čínštině pod http://www.youtube.com/watch?v=BFspcSTdvEE právě ve filmu Tchang Po Chu Tien Čchiou Siang).

V reklamě se ve veršovém souboji utkává Tchang Po Chu se západním obchodníkem. Obchodník vymyslí první verš, který zní: „Já vím, ty nevíš, já vím, ty nevíš“. Básník však do verše přidá pár čárek a teček, a hned pozmění jeho znění na: „Já vím. Ty nevíš. Já prostě vím. Ty nevíš, že já to vím“. V čínštině je velmi důležitá struktura věty a pořádek slov. Slova zůstanou stejná, ale přesunutím interpunkčních znamének se zcela změní význam jednotlivých vět. Spojky v českém překladu v originále vůbec nejsou, protože čínština je do značné míry kontextový jazyk. Tím pádem je dominance čínského básníka dokonalá, protože pomocí několika čárek vítězí. Cizinec opět odpovídá: „Já vím“. Věta „Wo pchu č‘ tao“ (já ne/vím) je jedna z prvních vět, kterou se každý student čínštiny nebo turista ze Západu naučí velmi brzo, protože se v mnoha situacích hodí. Tchang Po Chu pokračuje a hbitě změní čárky v odpověď: „Já tě znám, ty mě neznáš. Já vím, že ty mě neznáš. Já vím, že ty nevíš“. V podobném duchu se dále odvíjí souboj mezi cizincem a čínským básníkem, který nad cizincem duševně zvítězí, stejně jako ve výše zmíněném filmu, ve kterém protivník začne plivat krev, jako kdyby bojoval se zbraněmi a ne s verši. Baidu rozumí čínsky lépe, hlásá na konci reklama, a přímo tak naráží na problémy Googlu se správným rozklíčováním čínských znaků zadávaných do vyhledávače. Básník Tchang Po Chu tak nad Googlem zatím s přehledem vítězí.

Původní vydání: Vyhraje Google nad čínským básníkem Tchang Po Chu?

Přejít
Tagy
Tagy
USA 842
ekonomika 789
kybernetická bezpečnost 121
Čína 610
LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz
Reklama
Reklama
Reklama