Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Ukrajina: Vliv nezávislých médií roste

Michal Lebduška Michal Lebduška / Ed. 27. 5. 2016
Ukrajina: Vliv nezávislých médií roste
Petro Porošenko a Ihor Kolomojskij

Ačkoliv většinu nejdůležitějších médií na Ukrajině tradičně ovládají místní oligarchové, vždy zde existovala určitá míra plurality, která se postupem času rozšiřovala.

Pro rozvoj nezávislých médií bylo klíčové především období mezi roky 2005–2010. V současnosti tak na Ukrajině fungují i skutečně nezávislá média, která mají na rozdíl od sousedního Ruska reálný vliv.

K vytváření pluralitního prostředí svým způsobem přispívají i média vlastněná oligarchy. Ti sice velmi často médii manipulují, avšak vzhledem k tomu, že se zájmy různých oligarchů liší, je mnohdy odlišná i jejich interpretace událostí na Ukrajině. Obzvlášť patrná je tato situace po ukončení Revoluce důstojnosti (známé též jako Euromajdan) v únoru 2014 a následném vypuknutí konfliktu s Ruskem.

Televize v rukou oligarchů

V současnosti existují na Ukrajině čtyři nejdůležitější mediální skupiny, které provozují především televizní vysílání. To zůstává klíčovým médiem, z něhož čerpá informace nejvíce Ukrajinců. Inter Media Group, jíž patří dlouhou dobu nejsledovanější ukrajinský kanál Inter, ovládají oligarcha Dmytro Firtaš a bývalý šéf prezidentské administrace Viktora Janukovyče Serhij Lovočkin. Do roku 2013 ji pro změnu kontroloval tehdejší vicepremiér Valerij Choroškovskyj, který působil v politice již od 90. let a vypadl z ní až v roce 2014, kdy se nedostal do parlamentu.

Sledovanost kanálu Inter nicméně dlouhodobě klesá především na úkor konkurenční televize 1+1, která patří do skupiny 1+1 Media oligarchy Ihora Kolomojského. Ten si v první fázi války v Donbasu získal oblibu i díky „patriotické“ stylizaci a finanční podpoře dobrovolných jednotek válčících na východě Ukrajiny.

Posledními dvěma skupinami, jejichž televizní kanály již ale mají o něco nižší sledovanost, jsou Media Group Ukraine, kterou ovládá nejbohatší Ukrajinec Rinat Achmetov, a StarLightMedia zetě bývalého ukrajinského prezidenta Leonida Kučmy Viktora Pinčuka.

Celý článek si přečtěte ve čtvrtletníku Demokratický střed.

Původní vydání: Ukrajina: Vliv nezávislých médií roste

Přejít
Tagy
Tagy
Ukrajina 825
LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz