Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Hospodářský rozkvět s nádechem safari

Václav Prášil / Ed. 22. 2. 2016

Cestování po Africe si našinec může spojovat s čímkoliv od dramatických scén z Holubových cestopisů po vyumělkovanou exotiku současné tuniské Djerby. Dnešní masová turistika je pro Afriku nejen velkou příležitostí k úspěchu v rozvojovém úsilí, ale i možnou překážkou snaze o ochranu kulturního a přírodního dědictví.

Cestovní ruch je v posledním desetiletí nejdynamičtěji se rozvíjejícím odvětvím služeb na světě, celkově jej dle statistik Světové organizace cestovního ruchu předčí jen automobilový průmysl. Pouze čtyři procenta turistů v roce 2003 však zavítala do Afriky. Přesto se toto odvětví v Africe zdárně rozvíjí. Příjmy z cestovního ruchu se svými objemy blíží příjmům z mezinárodní rozvojové pomoci a prostředkům zaslaným Afričany pracujícími v jiných částech světa.

Rozvoj cestovního ruchu v subsaharské Africe naráží na řadu obtíží. Kromě zanedbané pozemní infrastruktury ve většině zemí brzdí rozvoj cestovního ruchu rovněž drahé letecké spojení s rozvinutými zeměmi. Až na několik výjimek (např. Etiopské aerolinie) afričtí letečtí přepravci neposkytují uspokojivé služby a trh tak přenechávají svým evropským konkurentům. Zájem potenciálních zahraničních návštěvníků mohou zcela utlumit i ozbrojené státní převraty a útoky povstaleckých či teroristických skupin. Větší poptávce ze strany obyvatel rozvinutých zemí ovšem brání i rozšířené, často neodůvodněné předsudky o subsaharské Africe.

Hospodářské úspěchy některých severoafrických států přiměly několik vlád ve zbytku kontinentu k větší podpoře cestovního ruchu a otevřenosti zahraničnímu kapitálu. Například Gambie se tak zařadila po bok obvyklejších turistických destinací jako je Keňa a státy jižní Afriky; příjmy z cestovního ruchu dnes představují přes 30 procent hodnoty vývozu této západoafrické země. Některé země však dosud nedokázaly vytvořit příznivější prostředí pro zahraniční investice. Ostrov Mozambik se starobylou portugalskou kolonií, památkou figurující na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, zaznamenává vysoký zájem především jihoafrických investorů. Kvůli mozambickým zákonům znemožňujícím zahraničním subjektům vlastnit v zemi nemovitosti ovšem místo svůj potenciál nevyužívá.

S odvoláním na příklady luxusních hotelů, které si dováží většinu materiálních zdrojů i své zaměstnance z rozvinutých zemí, často zaznívá kritika nedostatečného přínosu cestovního ruchu pro většinové obyvatelstvo rozvojových zemí. Nezanedbatelné nejsou ani dopady na životní prostředí, například když zařízení spotřebovávají často vzácné zdroje pitné vody. Řada studií ovšem ukazuje, že se místní obyvatelé na ziscích z cestovního ruchu podílet mohou. Průměrný turista mimo hotel utratí až dvojnásobek ceny ubytování. Navíc je cestovní ruch často vázán na místní faunu a flóru, čímž vzniká větší tlak na ochranu životního prostředí.

Dobrým příkladem citlivého přístupu k cestovnímu ruchu může být přírodní rezervace ve Wechiau na severu Ghany. Za podpory severoamerických dárců zde byla vybudována ekoturistická síť zahrnující informační středisko, ubytování v tradičních domech a půjčovnu kol. Místní průvodci provázejí návštěvníky po zemědělských usedlostech a zprostředkovávají plavby na tradičních lodích po říční rezervaci hrochů. Kromě ochrany životního prostředí se tak dbá i na uchování místní kultury.

Cestovní ruch jistě není všelékem na potíže subsaharské Afriky. Jedná se nicméně o perspektivní oblast služeb, která může přispět k omezení chudoby a přiblížit tak tento region k naplnění Rozvojových cílů tisíciletí. Bude záležet hlavně na vůli místních vlád k využití toho mimořádného potenciálu a zároveň k uchování cenných přírodních a kulturních statků.

Původní vydání: Hospodářský rozkvět s nádechem safari

Přejít
Tagy
Tagy
Subsaharská Afrika 76
ekonomika 791
LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz