Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

TZ – AMO uveřejňuje výzkum přinášející nová data k čínskému vlivu v České republice a dalších zemích

AMO AMO / Ed. 16. 4. 2018
TZ -   AMO uveřejňuje výzkum přinášející nová data k čínskému vlivu v České republice a dalších zemích
foto LAIN, FLICKR.COM (CC BY-NC-ND 2.0)

16. dubna 2018, PRAHA − Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) dnes uveřejňuje výzkum s novými daty k tématu čínského vlivu ve střední Evropě.

Celý výzkum v angličtině naleznete zde. Zahrnuje výsledky mediální analýzy, která zkoumala obraz Číny v České republice a dalších zemích. Současně s tím přináší analýzu nejvýznamnějších aktérů (novinářů, politiků, akademiků, pracovníků veřejné správy, podnikatelů atd.), kteří se vyjadřovali k Číně, a přehled jejich vzájemných vazeb.

Česká média byla k Číně značně kritická a vybírala si témata typu lidská práva nebo Tibet. Zároveň se ukázalo, že míra kritiky vůči Číně prudce klesá se změnou vlastnictví médií – na případu TV Barrandov a časopisu Týden je vidět, že v okamžiku, kdy do média vstoupil čínský spoluvlastník, klesla kritika Číny na nulu,“ říká hlavní koordinátorka projektu Ivana Karásková.

 Nepřekvapí, že nejvýznamnějším aktérem s pozitivním postojem vůči Číně byl prezident Miloš Zeman. „Negativní postoj k Číně měli pouze zástupci křesťanských demokratů, TOP 09 a STAN, postoje ODS byly víceméně vyvážené. V souhrnu spíše pozitivní k Číně byly ve svých vyjádřeních KSČM, SPD, ale i ČSSD,” komentuje Karásková.

Maďarská a slovenská média nejsou vůči Číně tak kritická, jako česká a líčí ji zejména v souvislosti s ekonomickými příležitostmi. Z výzkumu vyplývají i doporučení pro Českou republiku. Například potřeba kriticky zhodnotit přínosy prohlubování vztahů s Čínou, rozvíjet čínskou expertizu a nezbytnost ochrany strategických odvětví, včetně médií.

Mezinárodní projekt ChinfluenCE na základě více než 7 700 textů ve třech jazycích zjišťoval, odkud pochází většina informací, které o Číně máme, kdo vytváří mediální obraz Číny a jak tento obraz vypadá. Na webu projektu dále najdete například rozsáhlou obsahovou analýzu českých médií, která zkoumá četnost i zabarvení příspěvků o Číně v posledních šesti a půl letech.

Pro více informací či komentář k výsledkům průzkumu kontaktujte hlavní koordinátorku projektu Ivanu Karáskovou (ivana.karaskova@amo.cz, +420 728 408 495)

V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.

Tomáš Dvořák
Vedoucí PR a konferenčního servisu
Asociace pro mezinárodní otázky
gsm: +420 608 941 597

Souhrn doporučení: Střední Evropa na prodej: politika čínského vlivu

Stáhnout

 

KE STAŽENÍ

Tagy
Tagy
Maďarsko 119
Slovensko 140
Česká republika 1999
Čína 555
LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz